Altiusklinikken tilbyr trykkbølgebehandling.

Tilbudet forutsetter en grundig undersøkelse. Vi benytter trykkbølge kun der det foreligger vitenskapelig dokumentasjon på at denne behandlingsformen har vist effekt på den aktuelle tilstanden. Ved tendinopatier (kroniske seneplager) anbefaler vi også at man forsøker øvelsesprogram med innslag av eksentrisk trening før man prøver trykkbølgebehandling, eller i kombinasjon med trykkbølgebehandlingen.

Trykkbølgebehandling er samme teknologi som benyttes til å knuse blant annet nyrestein. Apparatet sender en rekke små, høyfrekvente slag mot huden som brer seg inn i vevet. Dette setter igang en rekke fysiologiske reaksjoner i vevet som stimulerer kroppens reperasjonsevne, slik at reperasjonsprosessene som har stoppet opp ved kroniske lidelser, kommer i gang igjen. Skadet ved brytes ned slik at kroppen kan danne nye funksjonelle senefibre som erstatter de gamle skadede. Trykkbølgene har også den evnen at nervesystemet overstimuleres med impulser fra smerteområdet, slik at nervesystemet "glemmer" de gamle smertesignalene fra vevet. På denne måten programmeres nervesystemet på nytt, slik at smertefibrene i skadestedet ikke fyrer smerte ved belastning.

Ved trening stimuleres muskler, knokler og sener av treningsdosen. Kroppen ønsker hele tiden å tilpasse seg ytre stimuli og miljø for å stå best rustet neste gang den utsettes for tilsvarende belastning. Etter at treningen har overbelastet vevet, setter kroppen igang flere reaksjoner for å bygge vevet sterkere. Dette har vi lært å utnytte i all trening, i kondisjonsidrett og styrkeidrett. Forskning viser at kroppen reagerer liknende på trykkbølger påført via en maskin. Den massive stimuleringen setter igang liknende reperasjonsprosesser slik at kroppen kan bygge vevet sterkere for å tåle denne typen belastning igjen.

Trykkbølgebehandling er et alternativ for deg som har forsøkt annen behandling uten varig effekt. Behandlingen er mest effektiv på kroniske lidelser, og benyttes derfor ikke ved akutte senebetennelser eller smertetilstander. Trykkbølgebehandling har etter hvert erstattet bruken av kortison ved kroniske senebetennelser og man bør forsøke trykkbølgebehandling før man eventuelt vurderer kirurgi. Etter behandlings serien får pasienten et treningsopplegg med fokus på eksentriske treningsøvelser for at seneapparatet skal bli så sterkt som mulig. Da står du godt rustet til å takle både arbeids og trenings belastninger.

Det finnes ingen bi-virkninger ved behandling med trykkbølger. Kun lokalt ubehag under behandlingen, men de fleste tåler litt vondt de få minuttene behandlingen tar. Det tar normalt ca 5 min å behandle ett senefeste. Da overføres mellom 2000 og 3000 impulser fra pistolen og inn mot senen som er skadet. Maskinen er relativt kostbar, men effektiv. Normalt benytter man 3-5 behandlinger med 1 ukes mellomrom. Har man ikke fått ønsket effekt etter 2-3 runder så avsluttes behandlingen. Behandlingen kan også gjentas etter en måned med hvile for å eventuelt komme enda lenger i behandlingen. Dette er spesielt nyttig ved kroniske lidelser som har vart i flere år. NAV gir ikke refusjon på trykkbølgebehandling.

Trykkbølgebehandling er dokumentert effektiv på kroniske senebetennelser. Idag har vi en rekke bruksområder hvor trykkbølger brukes effektivt som behandlingverktøy:

• Musearm

• Tennisalbue

• Hælspore

• Kalkskulder

• Golfalbue

• Runners knee

• Jumpers knee

• Smerter i hælsenen

• Hoftesmerter

• Triggerpunkter

Nyere forskning fra Tyskland viser at trykkbølgebehandling kan stimulere dannelsen av beinvev, og på den måten få brudd til å gro raskere. Dette kan være spesielt relevant for idrettsutøvere med bruddskader i foten eller personer med beinskjørhet.

For spørsmål ta kontakt med oss via vårt kontaktskjema, telefon eller e-post.

Kontakt oss:

CC Stadion